BMX zoals het bedoeld is!

BMX informatie

BMX informatie
Op deze pagina vindt u alle overige informatie betreffende de BMX sport, let wel dat informatie een richtlijn kan zijn, zoals de maten in de aanwezige maattabellen.

Wat is BMX fietscross?
Sinds het begin van de jaren tachtig zijn er in Nederland vele fietscross clubs opgericht.

“Met een BMX crossfiets zo snel mogelijk rijden van start tot finish over een speciaal aangelegde crossbaan met een startheuvel, bochten en heuvels”

Deze baan is tussen de 300 en 400 meter lang, is vaak verhard met gravel of een soortgelijk materiaal. Je staat met maximaal 8 rijders op de startheuvel met je voorwiel tegen het starthek. Je hoort een stem die zegt: “Ok riders, random start, watch the gate”… een piepsein klinkt, de stoplichten springen van rood naar oranje en op groen, het starthek valt naar beneden.
Nu is het zaak om zo snel mogelijk alle heuvels, bochten en rechte stukken te fietsen, om als eerste te proberen te finishen.

Het ontstaan van fietscross
BMX fietscross is een geweldige sport, 40 jaar geleden “uitgevonden” in Amerika en een paar jaar later naar Europa overgewaaid en dus zo-ook naar Nederland.

In 1971 was er in de staat Californië (Amerika) een groep jongeren dier erg graag wilde motorcrossen, echter daar waren ze nog te jong voor of er was geen geld voor een crossmotor. Ze gingen dus iets verzinnen dat er op leek. In plaats van een motor gebruikten ze een fiets. Verder moest het zoveel mogelijk lijken op motorcross. De baan moest ook zoveel mogelijk lijken op een motorcrossbaan, met zijn springheuvels en snelle bochten.

Ze noemde het: Bicycle Motocross (BMX) “cross” is ook Engels voor het woord kruis en daarom gebruikten ze een X.
De populariteit van deze fietswedstrijden groeide ontzettend snel, zodat een organisatie werd opgericht die de wedstrijden als sport ging coördineren.

Ook de fietsindustrie zag wel wat in deze nieuwe sport en ontwikkelde speciale fietsen. Fietsen voor zowel straatgebruik als voor de BMX wedstrijden. Vooral de wedstrijdfietsen werden steeds verder ontwikkeld tot datgene wat je nu als wedstrijdfiets kan zien. Dat is een fiets van hoogwaardige materialen en veel techniek.

BMX fietscross in Nederland
Op 21 April 1979 werd de eerste BMX fietscross wedstrijd gehouden in Nederland. Nu wordt het ook hier bekend en komen er meer en meer BMX fietscross banen bij. Sinds 1981 is het fietscrossen als sectie ondergebracht bij de nationale fietsbond, oftewel de Koninklijke Nederlandse Wielren Unie, afgekort in de volksmond de KNWU. www.KNWU.nl

Naast de secties wielrennen, mountainbiken en kunstfietsen is de BMX fietscross een aparte sectie binnen de KNWU geworden en worden alle wedstrijden onder de vlag van de KNWU verreden. In 1987 is, als tegenhanger van de KNWU, de NFF (Nederlandse Fietscross Federatie) opgericht.
FCV Schagen is aangesloten bij de KNWU.

BMX Fietscrossvereniging Schagen en Omstreken
FCV Schagen e.o. is begonnen in 1981 maar is officieel opgericht in 1983. De vereniging heeft een eigen baan op het industrieterrein “Witte Paal” in Schagen. Deze baan is 331 meter lang en heeft een asfalt ondergrond met op de rechte stukken een toplaag van Gralux en bestrating van betonklinkers in de bochten. Het ledenaantal van FCV Schagen e.o. ligt jaarlijks op ongeveer 70 leden.
Onder de (ex)leden van FCV Schagen zijn meerdere kampioenen, zowel op regionaal niveau als op afdelingsniveau heeft FCV Schagen grote namen naar voren gebracht. Ook hebben onze leden in het verleden het Nederlands Kampioenschap kunnen vieren.
Internationaal zijn het de dames onder de leden geweest die hoge ogen scoorden, zoals twee keer een derde plaats bij de Europese kampioenschappen en een vijfde plaats bij de Wereldkampioenschappen in 1993.

Minstens zo belangrijk zijn de 5 tot 9 clubwedstrijden die we jaarlijks organiseren voor onze eigen leden op onze eigen BMX fietscrossbaan. Deze clubwedstrijden worden gereden op de vrijdagavond (de training wordt dan vervangen door een clubwedstrijd) Aan het einde van het seizoen wordt dit afgesloten met een zwembadfeestje en prijsuitreiking. Ook proberen we jaarlijks een crossweekend te organiseren voor de leden, waarbij spelletjes doen en overnachten in tenten op de baan centraal staat.

Verder worden er op de wedstrijdbaan van FCV Schagen verschillende wedstrijden gereden. Een regionale wedstrijd, de Noord-Holland Cup (NHC) en tevens ook een afdelingswedstrijd, de BMX-West Competitie (BWC) gereden.

Voor wie is BMX fietscross?
Voor iedereen vanaf 5 a 6 jaar die zelfstandig kan fietsen is BMX fietscross een sport mogelijkheid. Verwacht wordt dat beginners na een paar trainingen de gehele baan zonder hulp rond kan fietsen. Er is geen maximale leeftijdgrens.

Waarop wordt getraind?
Uiteraard op fietsbeheersing. Hard kunnen fietsen is prima, maar ook je fiets kunnen beheersen onder lastige omstandigheden is belangrijk.
Ook een goede bochtentechniek is van groot belang. Hoe kan je zo hard mogelijk door de bocht rijden, zowel een vlakke bocht als een kombocht.
Vlak naast elkaar rijden en samen de bochten door, dat is spannend! Zie er maar eens langs te komen, wanneer ga je nou inhalen en wanneer nou beslist niet.

En dan hebben we natuurlijk de heuvels. Hoe kun je die het beste nemen? Ga je er gewoon overheen, ga je op het achterwiel of misschien zelfs springend. Op startheuveltraining wordt ook getraind. Hoe sta je aan het starthek, waar let je op om zo snel mogelijk weg te zijn en beheers je je evenwichtskunsten.
Techniek, de fietsbeheersing, wedstrijdinzicht zoals tactiek en niet vergeten de conditie zijn allemaal onderdelen die in meer of mindere maten tijdens de trainingen aan bod komen.

Wat is er nodig voor BMX fietscross?
Veiligheid staat bij de BMX fietscross sport voorop, om die reden wordt er streng gelet op de uitrusting van de sporter als zijn/haar fiets.

Ten eerste een BMX crossfiets die de volgende onderdelen heeft:

  • 20 inch wielen (BMX crossfiets) of 24-26 inch wielen (de cruiser).
  • Een handrem op het achterwiel, een terugtraprem of handrem op het voorwiel is niet toegestaan.
  • Bescherming om de buis, stuur en balhoofd zijn niet meer verplicht maar draagt wel bij aan de veiligheid.

Ten tweede de volgende onderdelen absoluut niet heeft:

  • Uitstekende scherpe onderdelen
  • Kettingkast
  • Bel
  • Spatborden, reflectoren/verlichting of andere BMX fietscross overbodige onderdelen.

Wat is een goede BMX crossfiets?
Dat is de fiets waar je lekker op kan crossen, een fiets die geen technische problemen heeft waar je een goed controle over hebt op de BMX fietscrossbaan. Bij het kopen van een BMX crossfiets is het nodig om te zorgen dat je een BMX fiets koopt die zo goed mogelijk bij jouw lichaam past. Dat wil zeggen dat de fiets (net als bij een paar schoenen) niet te klein maar ook niet te groot moet zijn.

De fiets moet aangepast zijn voor jouw lichaamslengte en je kracht. Het is niet verstandig om een “fiets op de groei” te kopen.
Onderstaande informatie is een richtlijn om te komen tot een verstandige en verantwoorde keuze, kom je tot de conclusie dat jouw huidige fiets of je nieuwe BMX fiets niet overeenkomt met de tabel en toch fiets je lekker, geen paniek. Lekker blijven fietsen, maar houdt de groei in de gaten t.o.v. de BMX fiets. Een BMX fiets moet niet te zwaar zijn, de goedkope straat-crossfietsen zijn meestal te zwaar en niet geschikt om op een BMX-wedstrijdbaan te crossen.

 

Het stuur groeit eveneens met de lengte van de rijder mee, zowel als in de breedte als in de hoogte. De kracht die nodig is om een BMX vooruit de heuvels op te krijgen en zo-ook jouw ideale rondje op de BMX wedstrijdbaan te rijden is van een aantal zaken afhankelijk:

  • De diameter van de wielen, grotere wielen leggen per omwenteling meer afstand af en het kost relatief meer kracht om de afstand af te leggen.
  • De tandwielverhouding, dit bepaalt het aantal omwentelingen van het wiel per pedaalomwenteling
  • De lengte van de Cranks (de armen van de trapper), langere cranks trappen lichter, maar je hebt wel langere benen nodig.
  • De dikte van de banden, dunnere banden hebben minder rolweerstand.

“crossers die gewend zijn op dunne banden te rijden, blijven dit meestal doen tot ze sterk genoeg zijn om op dikke banden te gaan rijden. Echter als de crosser zwaarder wordt zakken de dunnere banden verder in. Wanneer je te vroeg naar dikkere banden overstapt verlies je teveel snelheid, bijvoorbeeld in de wedstrijden”

Bepaling van de framemaat
Er zijn verschillende maten BMX frames in omloop. Het begint met Micro en loopt via Micro Mini, Junior, Expert, Expert XL tot Pro (L), Pro XL, Pro XXL en Pro XXXL. Een belangrijke maat hierbij is de lengte van de bovenbuis. Deze is bij een Micro ongeveer 425 mm en bij een Pro XXXL ongeveer 560 mm. (Hart van de balhoofd buis tot hart van zadelbuis) Als je wilt weten welke framemaat jij moet hebben, is voornamelijk je lichaamslengte van belang.
In de volgende tabel zie je welke framemaat hoort bij welke lichaamslengte.

Bepalen van de lengte van de cranks.
De lengte van de cranks is afhankelijk van je “binnenbeenlengte”. Hoe groter je binnenbeenlengte, hoe langere cranks je moet gebruiken.
De binnenbeenlengte wordt als volgt gemeten: Ga met je rug tegen de muur staan. (Zonder schoenen) De binnenbeenlengte is de afstand vanaf de grond tot aan je kruis. Dit is het makkelijkst te meten als je bijv. een boek met stevige kaft tussen je benen klemt. Meet nu de afstand van bovenkant boek tot aan de grond.

 

 

In de tabel hieronder kun je vinden wat de richtlijn is voor de lengte van je cranks. (Let op, gemeten van “hart op hart”, dus scharnierpunt waar je trapper aan zit, naar scharnierpunt van de Bottom bracket (trapas).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bepaling van de tandwielverhouding
Een probleem, waar bijna elke fietscrosser mee te maken krijgt, is de keuze van een optimale tandwieloverbrenging. Hiermee bedoelen we de verhouding tussen het voor- en achter tandwiel van de crossfiets. Er bestaan veel mogelijkheden, wat ook wel blijkt uit onderstaande tabel. De horizontale getallen zijn de tanden van het voorste tandwiel, de verticale die van het achterste tandwiel. In de tabel zie je welke afstand (in centimeters) je aflegt met één hele omwenteling van de pedalen.

Hoe groter de afstand per omwenteling, hoe zwaarder het trappen is, en omgekeerd. Licht trappen (dus een kleine afstand per omwenteling), is wat je nodig hebt om vanuit stilstand zo snel mogelijk op gang te komen. Dat gebruik je dus bij de start, maar ook tijdens sprintjes halverwege de baan, bijvoorbeeld nadat je moest remmen omdat je werd klemgereden, of voor een snelle ‘aanloop’ naar een sprong. Zwaar trappen is vooral nuttig als je al snelheid hebt, om met weinig inspanning je snelheid te houden of nog verder te verhogen. Dus met name op lange rechte stukken, zoals kort nadat je gestart bent en al op redelijke snelheid bent gekomen door de eerste sprint.

Aanbevolen wordt om op je BMX fiets één tandwielcombinatie te hebben. En dat betekent dat je díe combinatie moet kiezen die voor jóu de beste middenweg biedt tussen sprinten (licht trappen) en snelheid houden/verhogen (zwaar trappen). Kies je een te lichte verhouding, dan ben je bij de start misschien wel als eerste weg, maar houd je de rest van de baan niet vol omdat je de pedalen als een staafmixer in het rond moet laten gaan. Kies je een te zware verhouding, dan zul je de lange stukken misschien wel goed volhouden, maar zie je bij de start je tegenstanders als stipjes aan de horizon verdwijnen.

Welke combinatie voor jou nu precies de beste is, zul je proefondervindelijk moeten vaststellen. Kijk wat er nu op je fiets zit, en zoek dat op in de tabel. Heb je het idee dat je nu te zwaar trapt, kies dan een lichtere combinatie (=kleiner getal) en omgekeerd. Door de tabel te gebruiken, kun je goed zien hoe groot het verschil zal zijn als je voor of achter een ander tandwiel gaat proberen. Bedenk wel: het gaat maar om centimeters, maar als je al een tijdje fietst, zul je het verschil van één tandje meer of minder beslist merken. Verander dus niet te rigoureus!

Het is niet zo, dat bij gelijke getallen in alle gevallen even veel kracht nodig is. Ook bijvoorbeeld het gewicht van de fiets is daarop van invloed. Leveranciers van BMX-fietsen kiezen vaak allen ongeveer dezelfde tandwielen en verhoudingen voor de diverse maten fietsen (micro, mini, junior, expert, expert xl, Pro L enz.). Kleine fietsen hebben kleine tandwielen, grote fietsen hebben grote.

Stuur en stuurnok
De hoogte van het stuur wordt gemeten ten opzichte van de trapas. Dat is het verschil in hoogte tussen de trapas en het uiteinde van het stuur.

Wat is de juiste kleding voor BMX fietscross?
Ten alle tijden van een BMX wedstrijd en trainingen mag je aangesproken worden door een official of de trainer over je kleding.
De beschermende kleding die een BMX crosser nodig heeft om deze mooie sport te beoefenen ziet er als volgt uit:

  • Een noodzakelijke helm, een goedgekeurde helm met een vaste sluiting en kin bescherming is verplicht tijdens het beoefenen van deze sport.
  • Een stevige lange broek, het liefst een fietscrossbroek. De BMX fietscrossbroek bevat op de valdelen zoals de knieën en de heupen extra bescherming.
  • Een stevig shirt met lange mouwen
  • Stevige en volledig gesloten handschoenen
  • Lange sokken, de enkels moeten bedekt zijn
  • Stevige sportschoenen, aan te raden is om schoenen met klittenband te gebruiken tijdens de sport. Dit voorkomt losse veters tussen de ketting en trappers
  • Extra veiligheid wordt geboden met een speciale BMX body-protector, elle boog, knie en scheenbescherming. Dit is niet verplicht maar ten zeerste aan te raden.
  • Trui: loszittende ‘Blouse”met lange mouwen tot over de polsen van de rijder. Trui moet of nauwsluitend rond het middel zijn, of voor de start in de broek gestopt zijn. Truien met een rits, anders dan een korte (minder dan 10 cm lange rits) in de kraag zijn niet toegestaan. (Wordt in West meestal wel toegelaten, maar official mag er wel wat van zeggen en dan heb je daar naar te luisteren!! Denk aan vesten en regenjassen met ritssluiting)
  • Kampioenstruien: mogen niet tijdens wedstrijden gedragen worden
  • Broek: Lange broek of korte broek met geschikte knie en scheenbescherming. Broek met speciaal ontworpen en worden verkocht om bescherming te bieden tijdens BMX, Motorcross, of Down Hill Mountain Bike (broek moet tot net boven de schoen of enkel vallen).
  • Beenbescherming: de hele knie en het hele scheenbeen moet bedekt tot net boven de enkel.